aktualizacja: 2 listopada 2023 r.
Egzamin ósmoklasisty prezentacja dla rodzica 2023-2024
Informacje ogólne o Egzaminie Ósmoklasisty 2023/2024
Egzamin jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń klasy 8 musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.
• Egzamin ma formę pisemną.
• Egzamin składa się z trzech przedmiotów: języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego.
• Egzamin jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni w maju 2024 roku.
Termin główny:
- język polski – 14 maja 2024 r. (wtorek) – godz. 9:00, 120 minut
(przedłużenie do 180 minut) - matematyka – 15 maja 2024 r. (środa) – godz. 9:00, 100 minut
(przedłużenie do 150 minut) - język obcy nowożytny –16 maja 2024 r. (czwartek) – godz. 9:00, 90 minut (przedłużenie do 135 minut)
Termin dodatkowy:
Termin dodatkowy egzaminu przewidziany jest dla ucznia, który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych.
- Język polski –10 czerwca 2024 r. (poniedziałek) – godz. 9:00
- Matematyka –11 czerwca 2024 r. (wtorek) – godz. 9:00
- Język obcy nowożytny –12 czerwca 2024 r. (środa) – godz. 9:00
Szczegółowe informacje o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania EGZAMINU ÓSMOKLASISTY do potrzeb:
- Zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- Dostosowanie form egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.
- Możliwe sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla poszczególnych grup zdających wskazane są w tabelach:
Lp. | Uczeń: | Dostosowanie | Podstawa (dokument) | |
Formy | Warunki | |||
1. | Posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność |
tak |
tak |
Orzeczenie 5 |
2. | Posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym |
nie |
tak |
orzeczenie |
3. | Posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania |
nie | tak | orzeczenie |
4. | Chory lub niesprawny czasowo oraz uczeń z chorobami przewlekłymi |
nie | tak | zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza |
5. | Posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się6, w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią |
nie |
tak |
opinia poradni psychologiczno- pedagogicznej 7 |
6. | Który w roku szkolnym 2022/2023 był objęty pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole ze względu na: a. trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą b. zaburzenia komunikacji językowej c. sytuację kryzysową lub traumatyczną |
nie |
tak |
pozytywna opinia rady pedagogicznej |
7. | O którym mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemiec), któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu |
tak |
tak |
pozytywna opinia rady pedagogicznej |
8. | Uczeń – obywatel Ukrainy, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. |
tak |
tak |
pozytywna opinia rady pedagogicznej |
9. | Uczeń z zaburzeniem widzenia barw. | tak | nie | zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza |
5 Orzeczenie wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743, z późn. zm.).
6 Nie dotyczy to uczniów posiadających opinię dotyczącą objęcia danego ucznia opieką psychologiczno-pedagogiczną.
7 Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się wydana przez zespół opiniujący publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 127 ust. 11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.), tj. założonej zgodnie z art. 168 tej ustawy oraz zatrudniającej pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Zgodnie z przepisami § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373) opinia poradni może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu III klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
- Zaświadczenie o stanie zdrowia, o którym mowa w pkt 4.4. oraz 4.9., lub opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej, o której mowa w pkt 4.5., przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 16 października 2023 r. W sytuacjach losowych zaświadczenie
lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu. - Do 21 listopada 2023 dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie (załącznik 4b w Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty obowiązującej w roku szkolnym 2022/2023) rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tego ucznia.
- Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania, o których mowa w pkt 12., nie później niż do 24 listopada 2023 r. (jako oświadczenie w załączniku wymienionym w pkt 12.).