aktualizacja: 2 listopada 2023 r.

Egzamin ósmoklasisty prezentacja dla rodzica 2023-2024

Informacje ogólne o Egzaminie Ósmoklasisty 2023/2024


Egzamin jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń klasy 8 musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.

• Egzamin ma formę pisemną.
• Egzamin składa się z trzech przedmiotów: języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego.
• Egzamin jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni w maju 2024 roku.

Termin główny:

  1. język polski – 14 maja 2024 r. (wtorek) – godz. 9:00, 120 minut
    (przedłużenie do 180 minut)
  2. matematyka – 15 maja 2024 r. (środa) – godz. 9:00, 100 minut
    (przedłużenie do 150 minut)
  3. język obcy nowożytny –16 maja 2024 r. (czwartek) – godz. 9:00, 90 minut (przedłużenie do 135 minut)

Termin dodatkowy:

Termin dodatkowy egzaminu przewidziany jest dla ucznia, który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych.

  1. Język polski –10 czerwca 2024 r. (poniedziałek) – godz. 9:00
  2. Matematyka –11 czerwca 2024 r. (wtorek) – godz. 9:00
  3. Język obcy nowożytny –12 czerwca 2024 r. (środa) – godz. 9:00

Szczegółowe informacje o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania EGZAMINU ÓSMOKLASISTY do potrzeb:

  1. Zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym
  • Dostosowanie form egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.
  • Możliwe sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla poszczególnych grup zdających wskazane są w tabelach:

 

Lp. Uczeń: Dostosowanie Podstawa (dokument)
Formy Warunki
1. Posiadający orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wydane ze
względu na niepełnosprawność
 

tak

 

tak

Orzeczenie 5
2. Posiadający orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wydane ze
względu na niedostosowanie społeczne lub
zagrożenie niedostosowaniem społecznym
 

nie

 

tak

orzeczenie
3. Posiadający orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania
nie tak orzeczenie
4. Chory lub niesprawny czasowo oraz uczeń
z chorobami przewlekłymi
nie tak zaświadczenie
o stanie zdrowia
wydane przez
lekarza
5. Posiadający opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym
poradni specjalistycznej, o specyficznych
trudnościach w uczeniu się6, w tym:
z dysleksją, dysgrafią, dysortografią,
dyskalkulią
 

 

nie

 

 

tak

opinia poradni
psychologiczno-
pedagogicznej 7
6. Który w roku szkolnym 2022/2023 był objęty pomocą psychologiczno-
pedagogiczną w szkole ze względu na:
a. trudności adaptacyjne związane
z wcześniejszym kształceniem za
granicą
b. zaburzenia komunikacji językowej
c. sytuację kryzysową lub traumatyczną
 

 

 

nie

 

 

 

tak

pozytywna opinia
rady pedagogicznej
7. O którym mowa w art. 165 ust. 1 ustawy
z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
(cudzoziemiec), któremu ograniczona
znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu
 

 

tak

 

 

tak

pozytywna opinia
rady pedagogicznej
8. Uczeń – obywatel Ukrainy, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.  

 

tak

 

 

tak

pozytywna opinia
rady pedagogicznej
9. Uczeń z zaburzeniem widzenia barw. tak nie zaświadczenie
o stanie zdrowia
wydane przez
lekarza

5 Orzeczenie wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743, z późn. zm.).
6 Nie dotyczy to uczniów posiadających opinię dotyczącą objęcia danego ucznia opieką psychologiczno-pedagogiczną.
7 Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się wydana przez zespół opiniujący publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 127 ust. 11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.), tj. założonej zgodnie z art. 168 tej ustawy oraz zatrudniającej pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Zgodnie z przepisami § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373) opinia poradni może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu III klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.

  1. Zaświadczenie o stanie zdrowia, o którym mowa w pkt 4.4. oraz 4.9., lub opinię poradni
    psychologiczno-pedagogicznej, o której mowa w pkt 4.5., przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 16 października 2023 r. W sytuacjach losowych zaświadczenie
    lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu.
  2. Do 21 listopada 2023 dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie (załącznik 4b w Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty obowiązującej w roku szkolnym 2022/2023) rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tego ucznia.
  3. Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania, o których mowa w pkt 12., nie później niż do 24 listopada 2023 r. (jako oświadczenie w załączniku wymienionym w pkt 12.).