Podsumowanie Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką”

Podsumowanie Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką”

W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie na zajęciach plastycznych realizowali

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny

„Zabawa sztuką”.

Projekt został objęty patronatem przez: Ministra Edukacji i Nauki, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rzecznika Praw Dziecka, Marszałka Województwa Śląskiego – Wojciecha Saługi, Bliżej Przedszkola, Sztuka dla dzieci, Froebel.pl
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
Projekt jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 .

W ramach projektu zrealizowaliśmy następujące zdania:
1. „Freblowska przeplatanka i freblowska konstrukcja” – Buckminster Fuller stworzył kultowy projekt w postaci kopuły geodezyjnej, która w swojej formule przypominała freblowskie konstrukcje. Przy pomocy ciecierzycy i wykałaczek stworzyliśmy własne projekty przestrzenne.
Przeplatanka polega na tworzeniu wzorów geometrycznych za pomocą kolorowych pasków, których szerokość może być różna. To nie tylko lekcja estetyki, ale również i przyswajania wiedzy z zakresu geometrii, pojęć matematycznych oraz trening cierpliwości, precyzji i kreatywności.
2. “Ulepione z gliny” – lepienie z gliny wspiera postawę twórczą, to kolejna
z freblowskich technik. Okazja do wyrażania emocji, uczuć. Przyczynia się
do kształtowania umiejętności przekształcania, wspiera umiejętności w obrębie edukacji matematycznej. Zainspirowaliśmy się sztuką antyku i ulepiliśmy greckie wazy.
3. “Collage” – przybliżenie techniki artystycznej polegającej na formowaniu
kompozycji z różnych materiałów i tworzyw, takich jak gazety, tkaniny,
fotografie czy drobne przedmioty codziennego użytku.
Zainspirowaliśmy się twórczością Andy Warhola i wykonaliśmy plakat „Nie marnuj żywności” w stylu pop art oraz dzieła inspirowane muzyką Ludwiga van Beethovena.
4. “Wszystko wiem o…” – wybraliśmy ulubionego artystę – Vincenta van Gogha. Przygotowaliśmy zajęcia tematyczne i gazetkę informacyjną o wybranym artyście oraz quiz wiedzy na temat Vincenta i jego niezwykłej twórczości.
5. “Szybki obraz” – wykorzystaliśmy długi arkusz papieru, farby i pastele. Na sygnał dzwoneczka zamienialiśmy się miejscami podczas pracy twórczej. Wspólnymi siłami stworzyliśmy dzieło „Pole kwiatów” wg założeń Herve Tulleta.
6. “Balonowy pies” – to kultowe, współczesne dzieło Jeffa Koonsa. Poznaliśmy jego historię i stworzyliśmy balonową alternatywę.
7. “Karty ruchowe” – ruch to zdrowie, naszą inspiracją były dzieła Haringa, wymyśliliśmy własne zadania i przetestowaliśmy😊
8. “Idący człowiek” – zainspirowani rzeźbą Alberto Giacometti, stworzyliśmy własne rzeźby przy pomocy drucików kreatywnych i folii spożywczej.
9. „Sztuka prehistoryczna” – stworzyliśmy własne malowidła naskalne malując na kamieniach. Nasze obrazki przedstawiają różne symbole i sceny z życia codziennego prehistorycznych ludzi.
.
Uzyskane efekty:
– rozwój kreatywności, krytycznego myślenia oraz postawy twórczej,
– wprowadzenie uczniów w świat sztuki,
– doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi,
– zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami.
Koordynator projektu w Szkole Podstawowej w Kębłowie: Katarzyna Borchmann-Dejk

GALERIA⇑